Гу Хунчжун - «Нічна гулянка в будинку Хань Сіцая» (фрагмент)

Гу Хунчжун – художник царства Південна Тан періоду П'яти династій та Десяти царств, працював у стилі портретного живопису. Майстер надавав перевагу яскравим фарбам і міг зобразити людей з різними характерами. Цей сувій — єдиний твір художника, що зберігся до наших днів, і є одним з найвідоміших у Китаї.

Роки життя: X століття.

«Нічна гулянка в будинку Хань Сіцая» 

🌿 Роки: X ст., епоха П'яти династій

🌿 Місцезнаходження: музей Гугун, Пекін


ПЕРШИЙ ФРАГМЕНТ СУВОЮ

(фото 1)

Імператор Лі Юй був відомим поетом, каліграфом та живописцем епохи Південна Тан. Під час правління Лі Юя, відомого своїм літературним та художнім талантом, було засновано Академію живопису, з якої вийшло чимало видатних художників; одним із них був і Гу Хунчжун. Картина «Нічна гулянка в будинку Хань Сіцая» написана на замовлення імператора, який побажав дізнатися, що діялося в будинку чиновника-естета Хань Сіцая, спосіб життя якого був не схожий на той, що вели аристократи та чиновники. Наприклад, одного разу Хань Сіцай, нехтуючи загальноприйнятими нормами поведінки, під виглядом сліпого співака вирушив просити милостиню. Його впізнав один із учнів і пішов разом із ним. Якщо до нього в будинок заходили чиновники, він відправляв назустріч їм своїх куртизанок і лише після того, як високі гості залишалися без взуття та регалій, виходив до них. У суспільстві про нього складали легенди, і одні вихваляли, інші осуджували його.


ДРУГИЙ ФРАГМЕНТ СУВОЮ

(фото 2)

Гу Хунчжун зобразив найцікавіші моменти нічної гулянки з танцями в будинку Хань Сіцая, на якій були присутні високі сановники та найвідоміші музикантки та співачки. Зображення людей, зроблені тушшю та фарбами в пастельних тонах, сповнені руху. Картина є своєрідним звітом імператору про те, що відбувалось в будинку, і дуже сподобалася підозрілому монарху тим, що його придворні відпочивають, а не плетуть змови.

Картина вирізняється тонкими лініями і строгістю композиції. Це один із найкращих зразків картин персонажів періоду династії Південна Тан. Тут відкритий спосіб серійного малювання, що передає подію у процесі. Зображуючи те, що відбувається, художник використовував ширми, столики і ліжка як реквізит, з їх допомогою реально змінюючи простір картини. Використані мінеральні фарби зберегли до наших днів багатство відтінків сувою: фіолетово-червоний, яскраво-червоний, чорний та темно-зелений відтінки не втратили яскравості та свіжості. Художник тактовно передає внутрішній світ і душевний стан головного персонажа: у всіх сюжетних фрагментах Хань Сіцай залишається сумним. Ця картина досягла найвищого рівня в галузі передачі психології персонажів і увійшла до історії світового мистецтва.


ТРЕТІЙ ФРАГМЕНТ СУВОЮ

(фото 3-7)

Розібрав і дав високу оцінку цьому твору китайський дослідник Сунь Сяотун: «Цей сувій складається з п'яти частин: «Слухання музики», «Любування танцем», «Відпочинок», «Духовий оркестр» та «Повернення з бенкету». «Слухання музики» відкриває жвавий бенкет. Хань Сіцай та гості уважно слухають музику. Усі звертають увагу на ніжні пальці музикантки. Саме ці пальці створюють чарівну мелодію.

У «Любування танцем» відображено наростаюче піднесення свята. Хань Сіцай особисто грає на барабані, акомпануючи танцюючим. Всі гості насолоджуються виступом Ханя. У цей момент тільки чернець Демін не сміє прямо дивитися на танцівниць, а заплющує очі. Як ченцю, йому соромно брати участь у таких нестримних веселощах.

У частині «Відпочинок» ми бачимо, як Хань Сіцай вмиває руки в золотому тазі та водночас розмовляє з жінками. Тут думка художника відкрито не показана, щоб глядач мав можливість домислити. Господар ділиться враженнями про виступи або обговорює продовження бенкету.

"Духовий оркестр" - продовження свята. Хань Сіцай слухає музику духового оркестру. Ця частина картини переважно присвячена серійним красуням. П'ять дівчат натхненно грають на вертикальній та горизонтальній дудках.

«Повернення з банкету» означає, що бенкет закінчився. Уся справа має свій кінець. Хань та гості прощаються зі співаками та танцівницями».


*********** 

ДЖЕРЕЛО: Ірина Новікова "Мистецтво Японії, Китаю та Кореї"











Коментарі